Rzeszów - Wtorek, 16.09.2025
Reklama

Mistrz i Małgorzata [RECENZJA]

Dodano: 05.04.2019 r. / Rafał

Gdyby tak muzyka mogła zostać idealnie odzwierciedlona słowami, muzyczny motyw przewodni spektaklu Cezarego Ibera, jego transowe brzmienie pobudzające ostrością jest dopełnieniem tego co zobaczą widzowie, kiedy po raz pierwszy przed ich oczami stanie świta Wolanda.

Zanim jednak w pełni zabrniemy do świata nadrealizmu Bułhakowa i skradzionej głowy Berlioza, na kilka krótkich chwil zatrzymajmy się przy aranżacji sceny. Cechuje ją przede wszystkim dynamizm i symbolika o dość wystudzonym wydźwięku, co w przełożeniu na całokształt przedstawienia pozostawia dużą dozę swobody działającej z korzyścią na doznania odbiorcy. Opisywany zabieg może wynikać w głównej mierze z mnogości poruszanych wątków, ale o tym później.

Na deskach „Siemaszki”  pojawia się konstrukcja przypominająca szklaną wystawę. Została ona umieszczona na końcu sceny i służy jako tymczasowy dom tytułowego Mistrza, co w połączeniu z odpowiednio prowadzonym światłem staje się dla publiczności sferą, po części wyjętą z pozostałej części sceny, bezsprzecznie dodając do całej historii sentymentalną nutę utraconej przeszłości, która notabene zostaje uzupełniona aktorstwem i tonem głosu Adama Mężyka.

Czas przejść do zasadniczej części całej opowieści. Arcydzieło Michaiła Bułhakowa cechuje mnogość wątków i symboli, pod tym względem „Mistrz i Małgorzata” w interpretacji Ibera nie ustępuje pola pierwowzorowi. Reżyser sumiennie przywołuje znaczną część wątków w sposób zhermetyzowany, pozwalając poznać smak każdego z nich i robi to na tyle hipnotyzująco, że nie sposób nie odnieść wrażenia zaginanej czasoprzestrzeni, bo choć całość trwa ponad trzy godziny, to i tak czas przecieka przez palce, a sam spektakl ani na moment nie traci pierwotnej esencji, skupiającej uwagę widza.

Co należy wyraźnie zaznaczyć, to fakt że mamy do czynienia zarówno z wątkiem moskiewskim, który dzieli spektakl na dwie części: pierwsza poświęcona perypetią Wolanda i druga skupiająca w sobie szczegółowo wątek miłosny Mistrza i Małgorzaty oraz wątek jerozolimski przedstawiający historie „graną” przez lalki. W trakcie scenicznej żonglerki wątkami, klimat każdej z nich wyróżnia się wyraziście, kiedy na scenie pojawia się Woland, natychmiastowo pojawia się swego rodzaju nadnaturalne szaleństwo, gdy mowa o Mistrzu i Małgorzacie dopada nas realizm i tęsknotę, a w przypadku Poncjusza Piłata czuć po prostu historyczny patos.

Dla wszystkich fanów rosyjskiej mody lat 30. XX wieku mam złą wiadomość: w spektaklu Siemaszki została ona ograniczona do minimum i jest w tym pewien klucz. Nie sposób nie oprzeć się wrażeniu, że dialogi, gesty i w końcu sama gra aktorska jest niejako odzwierciedleniem ich ubioru. Mówiąc w skrócie symbolizuje daną interpretacje osobowości.

Pozwolę sobie ponownie nawiązać do podziału spektaklu na dwie części. Wrażenia jakie pozostawia po sobie pierwsza część są niebywale barwne i żywe, zresztą źródłem tych odczuć jest w głównej mierze kreacja Wolanda, granego gościnnie przez Krzysztofa Boczkowskiego, na co dzień występującego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Możemy zatem stwierdzić śmiało, że na rzeszowskiej scenie pojawia się prawdziwy szatan, z całą swoją złowrogą chytrością i magnetycznym uśmiechem. Towarzyszy mu świta, w której mimowolnie wyczuwamy pewną więź, która istnieje również pomiędzy kreacjami literackimi Bułhakowa.

W drugiej części scena w głównej mierze należała do „naszej” Małgorzaty i choć dobrze znana rzeszowskiej publiczności Dagny Cipora swoją grą przywołała wiele nostalgicznych westchnień, prezentując bezsprzecznie spójność pomiędzy kreacją sceniczną i literacką, to w dalszej części, kiedy ukazana jest jej relacja z Wolandem, kiedy na scenie pojawia się zupełna nagość, pojawia się również przeświadczenie, że do pełnej swobody niezbędnym może okazać się czas spędzony „w roli”. Nie zmienia to jednak tego, że Małgorzacie należą się owacje na stojąco, chapeau bas!

Rafał Bolanowski

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

I Międzynarodowe Biennale Plakatu Muzycznego w Rzeszowie

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania organizuje I Międzynarodowe Biennale Plakatu Muzycznego w Rzeszowie – to pierwsze takie biennale na świecie. Pomysłodawczynią i inicjatorką konkursu jest wykładowczyni WSIiZ dr hab. Patrycja Longawa, prof....

Aktualności

Rockowa Noc 2025. Godzinowa rozpiska koncertów

Już po raz 20. w stolicy Podkarpacia odbędzie się Rockowa Noc. Tym razem wydarzenie odbędzie się na Lisiej Górze. W programie: przegląd młodych zespołów, cztery koncerty znanych wykonawców, strefa motocyklowa oraz afterparty...

Aktualności

Letnie Ogrody Literackie: Spotkanie z piosenkarką Katarzyną Groniec

W niedzielę, 10 sierpnia odbędzie się kolejne spotkanie w ramach cyklu Wojewódzkiej i Miejskiej biblioteki Publicznej w Rzeszowie „Letnie Ogrody Literackie”. Gościem będzie piosenkarka Katarzyna Groniec.

Aktualności

Rzeszowskie kino Helios zamyka się po 23 latach działalności

21 sierpnia 2025 roku, po 23 latach obecności w Rzeszowie, swoją działalność zakończy kino Helios zlokalizowane przy al. Powstańców Warszawy 14. Kino funkcjonowało od 17 lipca 2002 roku, stając się przez 23...

Aktualności

21. Międzynarodowy Niekonwencjonalny Konkurs Fotograficzny „Foto Odlot”

Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zaprasza do udziału w 21. Międzynarodowym Niekonwencjonalnym Konkursie Fotograficznym „Foto Odlot” organizowanym przez WDK w Rzeszowie pod patronatem Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej FIAP - nr 2025/439 i...

Aktualności

Dagny Mikoś zaśpiewa przeboje Edith Piaf. Po recitalu potańcówka pod chmurką

Wokalistka i aktorka Dagny Mikoś wraz zespołem zaśpiewa największe przeboje legendy francuskiej piosenki – Edith Piaf. Po recitalu odbędzie się potańcówka pod gołym niebem.

Aktualności

Taniec pod gołym niebem. Potańcówka Miejska na rzeszowskich Bulwarach

Seniorzy do tańca! Zbliża się kolejna Potańcówka Miejska pod gołym niebem. Uczestnicy po raz kolejny zyskają możliwość wspólnej zabawy przy dźwiękach znanych przebojów muzyki rozrywkowej i biesiadnej

Reklama