Rzeszów - Wtorek, 16.09.2025
Reklama

Mistrz i Małgorzata [RECENZJA]

Dodano: 05.04.2019 r. / Rafał

Gdyby tak muzyka mogła zostać idealnie odzwierciedlona słowami, muzyczny motyw przewodni spektaklu Cezarego Ibera, jego transowe brzmienie pobudzające ostrością jest dopełnieniem tego co zobaczą widzowie, kiedy po raz pierwszy przed ich oczami stanie świta Wolanda.

Zanim jednak w pełni zabrniemy do świata nadrealizmu Bułhakowa i skradzionej głowy Berlioza, na kilka krótkich chwil zatrzymajmy się przy aranżacji sceny. Cechuje ją przede wszystkim dynamizm i symbolika o dość wystudzonym wydźwięku, co w przełożeniu na całokształt przedstawienia pozostawia dużą dozę swobody działającej z korzyścią na doznania odbiorcy. Opisywany zabieg może wynikać w głównej mierze z mnogości poruszanych wątków, ale o tym później.

Na deskach „Siemaszki”  pojawia się konstrukcja przypominająca szklaną wystawę. Została ona umieszczona na końcu sceny i służy jako tymczasowy dom tytułowego Mistrza, co w połączeniu z odpowiednio prowadzonym światłem staje się dla publiczności sferą, po części wyjętą z pozostałej części sceny, bezsprzecznie dodając do całej historii sentymentalną nutę utraconej przeszłości, która notabene zostaje uzupełniona aktorstwem i tonem głosu Adama Mężyka.

Czas przejść do zasadniczej części całej opowieści. Arcydzieło Michaiła Bułhakowa cechuje mnogość wątków i symboli, pod tym względem „Mistrz i Małgorzata” w interpretacji Ibera nie ustępuje pola pierwowzorowi. Reżyser sumiennie przywołuje znaczną część wątków w sposób zhermetyzowany, pozwalając poznać smak każdego z nich i robi to na tyle hipnotyzująco, że nie sposób nie odnieść wrażenia zaginanej czasoprzestrzeni, bo choć całość trwa ponad trzy godziny, to i tak czas przecieka przez palce, a sam spektakl ani na moment nie traci pierwotnej esencji, skupiającej uwagę widza.

Co należy wyraźnie zaznaczyć, to fakt że mamy do czynienia zarówno z wątkiem moskiewskim, który dzieli spektakl na dwie części: pierwsza poświęcona perypetią Wolanda i druga skupiająca w sobie szczegółowo wątek miłosny Mistrza i Małgorzaty oraz wątek jerozolimski przedstawiający historie „graną” przez lalki. W trakcie scenicznej żonglerki wątkami, klimat każdej z nich wyróżnia się wyraziście, kiedy na scenie pojawia się Woland, natychmiastowo pojawia się swego rodzaju nadnaturalne szaleństwo, gdy mowa o Mistrzu i Małgorzacie dopada nas realizm i tęsknotę, a w przypadku Poncjusza Piłata czuć po prostu historyczny patos.

Dla wszystkich fanów rosyjskiej mody lat 30. XX wieku mam złą wiadomość: w spektaklu Siemaszki została ona ograniczona do minimum i jest w tym pewien klucz. Nie sposób nie oprzeć się wrażeniu, że dialogi, gesty i w końcu sama gra aktorska jest niejako odzwierciedleniem ich ubioru. Mówiąc w skrócie symbolizuje daną interpretacje osobowości.

Pozwolę sobie ponownie nawiązać do podziału spektaklu na dwie części. Wrażenia jakie pozostawia po sobie pierwsza część są niebywale barwne i żywe, zresztą źródłem tych odczuć jest w głównej mierze kreacja Wolanda, granego gościnnie przez Krzysztofa Boczkowskiego, na co dzień występującego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Możemy zatem stwierdzić śmiało, że na rzeszowskiej scenie pojawia się prawdziwy szatan, z całą swoją złowrogą chytrością i magnetycznym uśmiechem. Towarzyszy mu świta, w której mimowolnie wyczuwamy pewną więź, która istnieje również pomiędzy kreacjami literackimi Bułhakowa.

W drugiej części scena w głównej mierze należała do „naszej” Małgorzaty i choć dobrze znana rzeszowskiej publiczności Dagny Cipora swoją grą przywołała wiele nostalgicznych westchnień, prezentując bezsprzecznie spójność pomiędzy kreacją sceniczną i literacką, to w dalszej części, kiedy ukazana jest jej relacja z Wolandem, kiedy na scenie pojawia się zupełna nagość, pojawia się również przeświadczenie, że do pełnej swobody niezbędnym może okazać się czas spędzony „w roli”. Nie zmienia to jednak tego, że Małgorzacie należą się owacje na stojąco, chapeau bas!

Rafał Bolanowski

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Rzeszowska premiera nowego filmu Władysława Pasikowskiego z udziałem tworców

17 września 2025 roku o godz. 18:00, w rzeszowskim Kinie Zorza odbędzie się regionalna premiera filmu Władysława Pasikowskiego „Zamach na papieża”. Na kilka dni przed oficjalną premierą kinową publiczność w Rzeszowie, jako...

Aktualności

Koncert zespołu DesOrient i Gala Finałowa Letniej Szkoły Gry na Cymbałach

W sobotę, 30 sierpnia, o godz. 16.00 w sali widowiskowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie odbędzie się Gala Finałowa Letniej Szkoły Gry na Cymbałach. Na scenie zaprezentują się młodzi adepci tej sztuki...

Aktualności

Kreatywna fotografia Katarzyny Warańskiej na nowej wystawie w Galerii Nierzeczywistej

5 września 2025 r. o godz. 18:00 w Galerii Nierzeczywistej RSF, odbędzie się wernisaż indywidualnej wystawy fotograficznej Katarzyny Warańskiej, prezentującej kreatywną fotografię i znaczenie dotyku w sposób symboliczny, fizyczny i metaforyczny. Wystawa...

Aktualności

DKF wraca po wakacyjnej przerwie. Sprawdź wrześniowy repertuar

1 września 2025 r. Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” rozpocznie kolejny sezon z dobrym kinem. Cotygodniowe projekcje filmowe połączone są z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami. Oprócz nowości, na ekranie kina WDK zobaczymy odrestaurowaną...

Aktualności

Rodzinna Fiesta w Rzeszowie na zakończenie wakacji

Zbliża się wielki finał tegorocznej edycji projektu socjalnego „Z uśmiechem w przyszłość”, organizowanego przez Rzeszowski Dom Kultury i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzeszowie. Z tej okazji w jednym z rzeszowskich parków...

Aktualności

Eska Music Tour 2025 w Rzeszowie – darmowy koncert na zakończenie wakacji

"Mamy dla Was prezent na zakończenie wakacji! Grubson, Dawid Kwiatkowski, Kasia Kowalska, Ikarus Feel już 22 sierpnia na parkingu Podpromie wystąpią dla Was całkowicie za darmo. To kolejny ESKA Music Tour" -...

Aktualności

Ostatni tydzień kina Helios przy al. Powstańców Warszawy. Tanie bilety i rabaty w barach i kawiarni [REPERTUAR]

Kończy się pewna epoka w świcie rzeszowskiej kultury i rozrywki. Po 23 latach działalności, pierwsze w stolicy Podkarpacia kino Helios zamyka się. Przed nami ostatni filmowy tydzień z obiekcie przy al. Powstańców...

Aktualności

Letnie Ogrody Literackie. Plenerowe spotkanie z dziennikarką Justyną Kopińską

W sobotę, 17 sierpnia 2025 r. odbędzie się kolejne spotkanie w ramach cyklu „Letnie Ogrody Literackie” organizowanego przez WiMBP w Rzeszowie. Gościem będzie dziennikarka, autorka reportaży – Justyna Kopińska.

Reklama